Kórházi Élményprogramtartók Képzési Rendje

Kórházban fekvő beteg gyermekkel foglalkozni nagyon hálás feladat, egyben néha megterhelő is. Fontosnak tartjuk, hogy hatékony segítséget tudjunk adni a gyerekeknek életkortól, állapottól függetlenül, ezért nagy hangsúlyt helyezünk az önkéntesek felkészítésére. Amennyiben gondolkozol azon, hogy jelentkezz, kérlek olvasd el figyelmesen az alábbi tájékoztatót.

Kiválasztási folyamat:

1) Jelentkezési lap kitöltése: Teljesen változó, hogy a toborzó kampányainknak mekkora elérésük van, ezért változó a jelentkező önkéntesek száma is. Kapacitás hiányában nem tudunk mindenkit behívni interjúra, így első szűrőként a jelentkezési lapon adott válaszaid alapján fogunk dönteni. Ezért kérlek bőven fejtsd ki a kérdésekre adott válaszaidat. Köszönjük!

2) Online általános tájékoztató: A jelentkezési lap kitöltése után egy órás online tájékoztatón kapsz bővebb ismereteket a kórházi élményprogramtartásról. Ilyenkor a programunk felépítéséről, lényegéről, céljáról adunk bővebb tájékoztatót, de átvesszük a legfontosabb higiéniai előírásokat is, és részletesebb betekintést nyújtunk az önkéntesekre váró feladatokra. Ez egy kötelező elem, hisz itt vesszük át a legfontosabb betartandó szabályokat is.

3) Csoportos helyzetgyakorlat: A jelentkezőket egy alkalommal behívjuk egy közös játékra. Itt nagyon sok nagycsoportos, kiscsoportos, kétszemélyes és előadás jellegű játék kapcsán mindenki belekóstolhat picit milyen jellegű rögtönzőkészségre, humorérzékre, kommunikációs készségre, kreativitásra van szükségünk az élményprogramok megtartásához.

4) Interjú: A kiválasztott jelentkezőket interjúra hívjuk be, ahol a jelentkező is felteheti a kérdéseit, illetve mi is sokat fogunk kérdezni, annak érdekében, hogy felmérjük mennyire testhez álló az általunk kínált feladat. Ennek részét képezi egy szociális készségfelmérő teszt is, melynek eredményéről nem tudunk tájékoztatást adni. Ezen információk alapján kerülnek kiválasztásra azok az önkéntesek, akik bekerülnek az alapképzésbe.

Alapképzés:

1) Hospitálások: Három alkalommal mentornál van lehetőség hospitálni, vagyis megnézni a mentort foglalkozás közben, és előtte-utána feltenni a kérdéseket. A mentor már tapasztalt programtartó, aki bevezet a legfontosabb szabályokba, és mintát nyújt többek között arra, hogyan motiváljunk beteg gyerekeket. Amennyiben lehetőségünk van, igyekszünk a három alkalommal három különböző mentornál biztosítani lehetőség, hogy minél többféle programelemmel találkozhasson a jelentkező.

2) Módszertani alapképzés: Konkrét játékokat, kreatív technikákat, módszereket veszünk át. Minden osztályon ugyanazok az eszközök állnak rendelkezésre, a képzésen egy olyan alapcsomagot veszünk át belőle, hogy bármilyen életkorú, vagy állapotú gyermek is van az osztályon, egy kezdő is mindegyiknek tudjon programot tartani. 0-18 éves korig foglalkozunk gyermekekkel, mindegyik sajátosságára, jellemzőjére kitérünk. A kommunikációra is kitérünk, ugyanis a pozitív visszacsatolás általánosságban fontos, viszont sokszor a jóindulat mellett is lehetnek rossz megfogalmazások. Ezeket vesszük át, hogy a sztereotip, ám semmit mondó, vagy ártó kijelentéseket felcseréljük olyanokra, amik a gyermekeket a küzdelemre, reményre tanítanak meg.

3) Online önellenőrzős teszt: A tájékoztatótól elkezdve a képzésekig nagyon sok információ fog elhangozni, ezeknek az ismétlését, összerendezését segíti az online kitöltendő teszt.

4) Bemutató foglalkozás: Bemutató foglalkozás: Az első, rövidebb lélegzetű foglalkozás, amit a jelentkező tart meg, még a koordinátor jelenlétében. A bemutató foglalkozást követően van lehetőség átbeszélni az ott tapasztaltakat. A végén e-mailes értesítőt kap a jelentkező a felvételről.

Kötelező képzések:

1) Csecsemő alapképzés: Mivel nagyon sok pici baba is van a kórházban, fontosnak tartjuk, hogy a legalapvetőbb gondozásokat átvegyük mindenkivel: különböző hónapos babákat hogyan emelünk ki az ágyból, milyen módszerekkel lehet az ő szorongásukat oldani stb.

2) Orvosi-pszichológiai képzés: Átvesszük milyen betegségtípusnál mire kell figyelni a foglalkozások közben, milyen játékok javallottak, mik az ellenjavaltak, milyen tünetek észlelésekor kell jelezni az ápoló személyzetnek, és egyáltalán milyen látvány tárulhat elénk a különböző osztályokon. A pszichológiai résznél a gyerekek megváltozott viselkedését vesszük át a kórházba kerülésük során, kiemelt tekintettel a nem látogatott, hospitalizált gyerekekre, és hogyan, milyen módszerekkel tudunk számukra segítséget nyújtani.

Továbbképzések:

Két évente minimum 1 képzésen minden tagunknak részt kell venni, maximum félévente 1 képzéssorozaton (alap- és mesterképzés) lehet részt venni.

1) Csecsemő mesterképzés: A babamasszázstól elkezdve rengeteg mondókán át a különböző játékokig rengeteg mindent átveszünk, hogy a legkisebbek számára is változatos, izgalmas foglalkozásokat lehessen tartani.

2) Bábos képzés: A terápiás kesztyűsbábjaink kiváló szorongásoldóként tudnak funkcionálni a kisebbeknél, viszont a nagyoknak is remek módszer az ellaborációra. Mikor mire kell figyelni a bábok használatánál, ezen a képzésen vesszük át.

3) Mesemondó képzés:

  • Klasszikus mesemondó: Mesét könyvből sosem olvasunk, viszont mesélünk, olyan esetekben mindenképp, amikor a gyermek fizikailag nagyon rosszul van, viszont hallgatni szívesen hallgat mesét, a szemével pedig öntudatlanul is alakítja a történetünket. Milyen mesékhez érdemes nyúlni, hogyan mondunk mesét, és mire figyeljünk közben, ezen a képzésen vesszük át.
  • Interaktív mesemondó: A gyerekeket, főként a nagyobbakat be lehet vonni a meseszövésbe, és együtt alakíthatunk történeteket. Erre rengeteg játék és módszer létezik, amiket ezen a képzésen veszünk át.
  • Rögtönző mesemondó: Nem feltétlenül kell ismernünk meséket ahhoz, hogy kiváló mesemondók legyünk. Az adott pillanatban és helyzetben megszületett mesékhez is lehet nyúlni, mire kell figyelni közben, ezen a képzésen vesszük át.

4) Bűvész képzés: Még a legrosszabb állapotban lévő gyermek figyelmét is fel lehet kelteni egy meghökkentő bűvésztrükköl. Kiváló motivációs eszköz, kiváló figyelemelterelő, és még a gyerekeket is meg lehet tanítani egy-két trükkre.

5) Kézműves képzés: A kreatív anyagok kiválasztásánál figyeltünk arra, hogy higiéniás szempontból könnyen tisztítható anyagokat használjuk. Különböző életkorú gyerekeknek különböző nehézségű kézműves foglalkozásokkal tudunk készülni, miből mit és hogyan készítünk, ezen a képzésen vesszük át.

6) Társasjátékos képzés: Nagyon sokféle társasjátékunk van, melyiket, mikor érdemes használni, és mik a szabályaik, ezen a képzésen vesszük át.

7) Zenés képzések: A zene kiváló eszköz 0-tól 18-ig a megnyugtatásra, stresszoldásra, ezért hangszeren játszani tudó önkénteseinket ugyanúgy, mint a hangszeren játszani nem tudó önkénteseinket felkészítjük a zenés programokat megtartására.

  • Gitározni tudóknak: A legapróbbaktól a kamaszokig rengeteg dal van, amit jó közösen énekelni a gyerekekkel. Ezeket vesszük át a képzésen.
  • Ukulele képzés: Aki nem játszik hangszeren de szívesen tanulna, tudjuk ajánlani ezt a képzést, ugyanolyan jó móka, mint a gitárfoglalkozások, viszont gyorsabban meglehet tanulni ukulelén játszani. Ehhez minden segítséget megadunk.
  • Ritmushangszerek, ritmusjátékok, hangszerkészítés: Akik semmilyen hangszeren nem játszanak, és nem is szeretnének, azok számára is számos ötletünk van, hogyan lehet nagyon jó zenés foglalkozást tartani. Ezeket a játékokat vesszük át.

8) Kártyatrükkök- és kártyajátékok képzés: Legyen szó magyar- vagy francia kártyáról, rengeteg játékot lehet játszani, és rengeteg trükköt lehet bemutatni a gyerekeknek velük.

9) Lufihajtogató képzés: Egy egyszerű gyors ajándék a gyerekeknek, amit nagyon tudnak értékelni.

10) Pantomim képzés: Előfordulhat, hogy a gyermekhez semmilyen szinten nem lehet bemenni, és a kórteremből sem kihívható. Viszont amennyiben az ajtaján üveg van, kiváló vicces pantomim történetekkel lehet őket elszórakoztatni.

11) Ötletelő találkozók: Itt az önkéntesek olyan játékokat, kreatív technikákat, módszereket dobnak be, melyeket nem a Nevetnikék képzésein, hanem máshol tanultak, viszont a kórházban is kiválóan alkalmazhatóak.

Ezen kívül minden hónapban meghirdetett, pszichológus által vezetett esetmegbeszélők és szupervíziók állnak rendelkezésre.